Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































söndag 29 juli 2012

Baksugen!

Fick lust att baka lite "vanligt" bröd i dag. Med inspiration från Brunkebergs bageri blev det 4 st dinkel-limpor. Tyvärr blir nog de sista två lite överjästa, men det visar sig ;)

Så här gjorde jag:
1000 g vatten, kallt
30 g jäst
1200 g vetemjöl
300 g siktat dinkelmjöl
30 g salt

Lös jästen i vattnet, blanda allt förutom saltet och kör i maskin 15 min. Tillsätt saltet och kör i 5 min till. Lägg degen i en inoljad plastlåda och låt vila i 2 h eller över natten i kyl.
Häll upp degen och dela i 4 st bitar, forma till bröd och låt jäsa i jäskorgar med skarven neråt i 1-1,5 h. Sätt ugnen på 250 grader och ställ in 2 st plåtar, en i mitten och en längst ner.
Vänd upp bröden på den heta mittplåten och gör några snitt. Släng in lite vatten eller några isbitar på den undre plåten. Sänk till 200 grader och grädda i 20 min, vädra och grädda i ca 25 min till, höj ev till 250 grader igen. Innertemp skall vara 98 grader. låt bröden svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar