Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































lördag 8 september 2012

Lördag med äpplen och träning!

Idag blev det den första äppelpajen för säsongen på egna äpplen! Jag gjorde en "vanlig" och en LCHF-vaiant. Gjorde även egen vaniljsås, blev jättebra!
I eftemiddag skall jag testa styrke-spåret på Skutberget! Killarna skall ha en samling där med handbollslaget och grilla, spela fresbee-golf mm. Jag får inte vara med på det men kan ju roa mig själv ;)

Här kommer receptet på äppelpaj-LCHF och vaniljsåsen till den.

Äppelpaj-LCHF, 2-3 porttioner

2 äpplen i bitar
100g smör, rumsvarmt
1,25 dl mandelmjöl
1,5 msk ICA's stevia strö
0,5 dl koksnötsmjöl
0,5 dl fibrex-strö

Bred ut äppelbitarna i en form. Blanda alla övriga ingredienser till en massa. Fördela över äpplena
Grädda i 200 grader i ca 15 min, håll koll så den inte bränns!

Vaniljsås från Mariann Andersson

4 äggulor
3 dl grädde
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk ICA's stevia strö
15 g smör, rumsvarmt
1 dl hårt vispad grädde

Vispa gulor och sötning
Koka upp grädde och vanilj, koka några minuter. Ta bort från plattan.
Häll den varma men inte kokande grädden i äggen och vispa. Häll tillbaka i kastrullen. Ställ tillbaka på plattan och låt sjuda till såsen tjocknar. Var försiktig så den inte börjar koka, då skär den sig!
När såsen tjocknat, ta bort från plattan och rör i smöret. Ställ in i kylen för att kallna. Vid servering, blanda med den vispade grädden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar