Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































torsdag 6 december 2012

Lusse-längder och pepparkaksdeg!

Nu är pepparkaksdegen gjord och ligger i kylen. Den godaste degen gör man själv, det är ju inte degen som är jobbig att göra utan själva pepparkakorna ;)
Det blev också 4 st saffranslängder, 2 st till kaffeveckan på Gruvön och 2 st att ha hemma. Jag använde Leilas recept och fyllde längderna med smör, kanel, socker och i 2 st även riven mandelmassa. Dom ser väldigt goda ut men jag har inte smakat än ;)
Här kommer receptet på pepparkaksdegen.

1,5 dl ljus sirap
3,75 dl socker
1 msk malen ingefära
1 msk malen kanel
1 msk mald nejlika
1 msk bikarbonat
7 droppar cedro olja
ca 10 dl vetemjöl
50 g mjukt smör
1,5 dl vispgrädde

Rör i hop sirap, socker, kryddor, cedro olja och bikarbonat. Häll i vetemjölet, kanske inte allt på en gång. Fördela mjölet jämt i socker/krydd-blandningen, lättast med händerna. Vispa grädden lätt och blanda i den. Ha ev i mer mjöl.
Forma 4 st "kanonkulor" och lägg i en plastpåse och låt mogna i kylen någon dag ( eller mer )
Kavla ut degen mycket tunt, nästan så man kan se genom den ;)
Grädda i 200 grader högst 5 min. Passa noga!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar