Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































söndag 17 februari 2013

Bovetefrallor från Pain de Martin

Så fort jag såg receptet så visste jag att detta måste bli bra! Och det blev det, jättegoda frallor att ha till frukost!

Receptet är som följer:

3 g jäst (verkligen pyttelite, ett litet hörn)
350 g vatten
90 g bovetemjöl
360 g vetemjöl
1 msk honung
9 g salt

På kvällen (eller morgonen)
Blanda alla ingredienser i en bunke, degen behöver inte knådas bara röras ihop. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur över natten eller ca 8 timmar.

På morgonen (eller kvällen)
Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in en tom plåt mitt i ugnen. Skrapa ut degen på ett rikligt mjölat babord, dra ut den till en fyrkant och vik sedan ihop den till ett paket, ca 15 x15 cm. Täck med en handduk och låt jäsa i 40-60 minuter beroende på hur bråttom du har. Jag jäste min deg i 40 minuter.

Dela nu degen till frallor i valfri storlek med en degskrapa. De skall alltså inte formas utan bra skäras till och flyttas till ett bakplåtspapper. För flytta bakplåtspappret till den heta plåten och in i ugnen. Släng in några isbitar om du vill ha extra knaprig skorpa.
Grädda i ca 15 minuter eller tills de fått fin färg. Låt svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar