Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































tisdag 9 juli 2013

Äntligen hemma!

Nu är vi hemma igen!
Tvättmaskinen har gott varm och det är kläder och saker överallt, men oj vad skönt det är att vara hemma igen!
Jag och CM tog en promenad mellan tvättarna igår och sen åkte alla killarna ut och spelade golf.
Då passade jag på att ta en joggingrunda. Varmt och jobbigt var det men jag kom runt!

Sen är det ju det här med mat och att man måste göra den själv när man är hemma ;)

Åkte till affären och bunkrade upp allt som var slut och lite till.

Till middag blev det grillande fläskkarré-spett med en grönsallad bestående av sallad, avokado och lättkokt sparris och en tomat och mozzarella-sallad. Behöver jag tala om att det var gott??
Ni vet hur det är med mig och matbilder ;) Än en gång hann vi äta upp maten innan jag kom på att den kanske skulle ha fotats!
Men ni får hålla tillgodo med en bild på bilden i senaste ICA-kuriren (nr 27-28) där receptet kommer ifrån :)

Det här är nästan original receptet, lite ändringar i marinaden. Men igår blev det spett på nästan 2,5 kg karré!

Recept grillspett: (lite ändrat)
500 g fläskkarré i skivor
1 msk soja
1 msk rapsolja
0,5 msk honung
0,5 tsk spiskummin
1 stor vitlöksklyfta, pressad

Dela karrén på längden och blanda ihop marinaden, blanda i köttet och låt stå en stund. Trä upp köttet på grillspett (mycket kladdigt!) och grilla på kolgrill (godast tycker jag).
Krydda med salt och peppar. (Råkade jag glömma och det var jättegott ändå)

Recept grön sallad:
1 huvud grönsallad
1 knippe sparris
1-2 avokados
1 msk rödvinvinäger
0,5 dl olivolja
salt och peppar

Riv salladen i lite större bitar. Gröp ur avokadon och dela, jag delade i ca 6 bitar per halva.
Koka sparrisen i ca 3 min, beroende på grovlek. Dela sparrisen i mindre bitar. Blanda ihop salladen och rör ihop dressingen och häll den över salladen

Recept röd sallad (ej med på bilden, min idé att det kunde vara gott till):
3 st tomater
2 st mozzarellabitar
vit balsamvinäger
olivolja
färsk basilika
nymald svartpepper

Skär tomaterna i tunna skivor, skär osten i tunna skivor. Varva tomat och ost på ett fat och häll över lite vinäger och lite olja, peppra och strö över rivna basilikablad.

Komplettera med någon sorts potatis för den som önskar det, annars är det jättegott ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar