Välkommen

Välkommen till min blogg! Hoppas att du skall trivas och vilja komma tillbaka många gånger!

Här kommer det att finnas recept både på LCHF-mat och "vanlig" mat, bilder och historier från min familj och en hel del sömnadsprojekt.








































lördag 13 juli 2013

Lördagsplock

Igår kväll satte jag en deg och gjorde Ernt's kalljästa frallor som med CM's hjälp blev gräddade i morse!
Det är inte varje dag här hemma som killarna får SÅ nybakat bröd! 

Se recept.nu för receptet på frallorna.

Jag fick även för mig att jag skulle göra mandelmusslor med lemoncurd-grädde och jordgubbar. Sagt och gjort, musslor och curd blev jättebra och tillsammans blev det både gott och vackert ;)

Mandelmusslor LCHF 10-12 st

50 gr mjukt smör
2,5 dl Mandelmjöl
2 tsk Fiberhusk
1 Ekologiskt Ägg
1msk stevia strö + en knivsudd ren stevia
1 droppe mandelarom
smör till formarna

1. Dela smöret i små bitar och rör sedan med elvisp snabbt ihop det med mandelmjöl, fiberhusk och sötning och arom.
2. Blanda ner ägget och låt sedan “degen” svälla 10 minuter i kylen.
3. Forma degen till 12 stycken matskedsstora bollar. Tryck sedan ut dem i smorda, veckade metallformar.
4. Grädda på 200° i 8-10 minuter. Pass på så dom inte bränns!
5. Låt mandelmusslorna svalna och ta ur dem ur formarna.
6. Låt stå på eftervärmen i ugnen i ca 10-15 min så blir de lite torrare och sprödare.


Lemoncurd, till ca 3 dl


2 ekologiska citroner, finrivet skal och saft (ca 1 dl)
100 gram mjukt osaltat smör
2 ägg
2 äggulor
Ca 1.5 msk icas sötströ och 2/4 krm ren stevia, ta ev mer sötning curden är väldigt syrlig men väldigt god;)

Vispa samman ägg, socker, skal och saft från citronerna i en kastrull, låt detta nästan koka upp under vispning, men absolut inte koka.
Sjud krämen tjock , ta från värmen och rör sedan ner smöret.
Låt svalna. 


För att göra lemoncurd-grädde tar du en rejäl klick curd och blandar med vispad grädde till önskad styrka och smak, tillsätt ev mer sötning om det skulle behövas.


En väldigt god curd.

De färdiga "bakelserna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar